Mammas Mat
Mat på riktigt!

Smarta tips!

Här hittar du massor av smarta tips för mat, hälsa och kök.

Ät probiotika

Probiotika är helt enkelt ett ord för tarmarnas snälla bakterier. Om du brukar äta mycket mediciner, tex smärtstillande så har du troligen brist på detta. 

Du hittar probiotika i: 

* yoghurt eller kefir och syrade grönsaker som tex surkål. 

Viktigt är att Yoghurten/ kefiren har levande bakteriekultur. 

Och om du köper surkål, ta inte den på burk eftersom den är pastöriserad och de bra bakterierna döda. Surkål med levande bakteriekultur förvaras alltid kallt. Du hittar den i kyldisken på hälsokostaffären eller i en kyld grönsaksdisk på matbutiken.  

Värm aldrig probiotika! 

Resistent stärkelse?

Det här är ett uttryck som florerar mycket i press och hos diverse matbloggare. Tänkte reda ut begreppen en gång för alla. Resistent stärkelse är bra för de snälla bakterier som du har framförallt i tjocktarmen. Stärkelsen/ kolhydraterna bryts inte ner till glukos i tarmkanalen utan fungerar istället till de bra bakteriernas mat. Dessutom sänker det blodsockret. 

Resistent stärkelse benämns ofta som prebiotika

Du hittar resistent stärkelse/ prebiotika i: 

* Bönor, linser och ärtor. (Tillsammans med vanlig stärkelse) 

* Potatismjöl utrört i kallt vatten (får inte värmas) 

 OBS! Var försiktig i början, eftersom det är gasbildande.

Att välja kok- och stekkärl

När du lagar mat är det klokt att ha några kastruller och stekpannor att välja bland. Jag föredrar stekpannor och stora grytor av gjutjärn, men det fungerar inte alltid bra. 

När jag lagar mat som lätt bränner fast använder jag alltid nonstick kärl. 

Använd våg vid bakning

 Det är lättare att laga mat och måtta kryddor och annat "på en höft". När jag bakar använder jag oftast våg för att mäta olja, smör och olika slags vätska.

1 dl olja väger då 90 gr

Medan vätska så som kaffe och vatten alltid lika som mängden ml, dvs 1 dl (=100 ml) väger 100 gr.

Redningar istället för vetemjöl

 Xanthan blir tjockt vid användning och gör att tex sås lägger sig snyggt på tallriken.

Guarmjöl blir tjockt och segt vid användning, passar bra till snabbgjord sylt, eller varför inte lite kräm?

Aloe Vera

Ha en aloe vera växt i ditt fönster. Den är oerhört effektiv om du skulle råka bränna dig när du jobbar i köket.

Riv en liten bit blad och smörj det kladdiga innuti direkt på huden och det brända området. Upprepa några gånger och du kommer inte ens att se ett märke. Det fungerar också på solbränna.

Använd smör!

Dom senaste åren har det kommit flera studier som visar att smör inte är farligt. Dem senaste är från University of Cambridge. Den har aftonbladet gjort en artikel om.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18568074.ab

Pyttipanna

Ta det kött som du har kvar: t ex Julskinka, prinskorv eller köttkorv. Skär ner i bitar. Blanda med broccoli- och blomkålbuketter. Stek i ett par minuter. Krydda med salt och peppar.

Pofiber/ Potex

Det är fiber av potatis. Sväller mycket och får glutenfritt bröd att bli luftigt.

Istället för att bryna kött

Bryna kött till grytan?Koka istället allt kött för att slippa skumma grytan.

Skölj köttet så att en del av köttsaften försvinner. Täck köttet med vatten i en gryta. Låt allt koka upp ordentligt så att köttfibrerna försluts. Slå av vattnet i ett durkslag. Skölj med kallt vatten. Rengör grytan från skummet som sitter kvar.

Psylliumfrö, mald

Det används med fördel vid bakning med glutenfritt mjöl. Det gör degen tjock, seg och klibbig. Fungerar bäst tillsammans med bakpulver och bikarbonat.

Stevia

Äkta stevia köper du som koncentrat. Doseringen är svår eftersom 1 krm motsvarar ½ till 1 dl socker. MEN det lönar sig eftersom den som du hittar i vanliga mataffärer innehåller 94(!) % kolhydrater! Den är dessutom otroligt dyr. Ett kilopris på ca 1500 kr.

Kokt potatis?

Gillar du kokt potatis? Tycker du att det tar för lång tid? Här kommer ett tips som förenklar din tillvaro...
    
1. Sätt på kastrullen med oskalad potatis på morgonen.
2. Låt den koka upp och koka ca 10 min.
3. Stäng av plattan och låt potatisen stå kvar på spiseln över dagen.
4. När du kommer hem värmer du potatisen medan du lagar resten av maten.


Enkel räkfond

Tillhör du dom som alltid slänger räkorna efter veckans mys….?

Gör inte det! Du får en jättegod bas till fisksoppan om du tar tillvara på dom.

Lägg allt rens (skal, huvuden) i en kastrull. Täck allt med vatten. Lägg på ett lock och koka upp. Var försiktig det kokar lätt över! När det kokar ta bort från plattan och låt svalna i kastrullen. Sila bort skalen och ställ in i kylskåpet. Håller ca en vecka. Går också bra att frysa in.

Voila! Klart!