Mammas Mat
Mat på riktigt!

Smarta tips!

Här hittar du massor av smarta tips för mat, hälsa och kök.

Praktiska tips i köket

Genvägar vid tillagning av kött i ugn

Om du tänker bjuda på stek går tillagningen fortare om köttet är rumstempererat. Jag brukar lägga fram steken redan på morgonen. Eftersom innertemperaturen då blir ca 20 grader istället för 5 förkortas tiden rejält.

Genvägar i ugn

Om du ska göra en gratäng eller liknande så kan du skynda på processen genom att använda mikrovågsugnen.

Gör färdigt allt utom vätskan i en glas- eller keramikskål som tål både mikro och vanlig ugn. Häll en liten skvätt av den vätska som ska vara i och  värm sedan gratängen i mikron ca 1 min på full effekt per 100 gr mat. Samtidigt värmer du resterande vätska  i en kastrull. När maten i mikron är riktigt varm häller du över den varma vätskan och ställer in allt i ugnen enligt receptets anvisningar. Tillagningstid i ugn har då halverats. Håll koll.

Att välja kok- och stekkärl

När du lagar mat är det klokt att ha några kastruller och stekpannor att välja bland. Jag föredrar stekpannor och stora grytor av gjutjärn, men det fungerar inte alltid bra. 

När jag lagar mat som lätt bränner fast använder jag alltid nonstick kärl. 

Använd våg vid bakning

 Det är lättare att laga mat och måtta kryddor och annat "på en höft". När jag bakar använder jag oftast våg för att mäta olja, smör och olika slags vätska.

1 dl olja väger då 90 gr

Medan vätska så som kaffe och vatten alltid lika som mängden ml, dvs 1 dl (=100 ml) väger 100 gr.

Ta hand om maten istället för att slänga.

Det är dessutom klimatsmart. Hittade detta på naturvårdsverkets hemsida:  https://www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Naturvardsverkets-femtioariga-historia/11/

"Att producera den mängd mat som kastas varje år orsakar utsläpp på omkring två miljoner ton koldioxid – det motsvarar ungefär 3 procent av den totala mängden utsläpp av växthusgaser i Sverige!"

Jag återanvänder alltid överbliven mat och gör till något nytt. Eller så kan jag prova att använda något som man av tradition inte använder i matlagningen. Jag har t ex provat att skalat stammen på broccolin och sedan grillat med lite påpenslad olivolja och salt. Grillad paprika, zucchini eller aubergine i bitar är också gott.

Istället för att bryna kött

Bryna kött till grytan?Koka istället allt kött för att slippa skumma grytan.

Skölj köttet så att en del av köttsaften försvinner. Täck köttet med vatten i en gryta. Låt allt koka upp ordentligt så att köttfibrerna försluts. Slå av vattnet i ett durkslag. Skölj med kallt vatten. Rengör grytan från skummet som sitter kvar.


Hälsotips

Världens bästa antiinflammatoriska recept! 

Det här blir starkt, men tar död på de flesta infektioner som du kan få. 

Färsk ingefära, skalad och skuren i småbitar 

Vatten, ganska mycket 

Citronjuice, lite 

Sötning, tex stevia 

Mixa och häll upp på flaska. 

Om du gör den koncentrerad kan du späda den med vatten direkt i glaset när du ska dricka. Eller ta den som en shot!

Resistent stärkelse?

Det här är ett uttryck som florerar mycket i press och hos diverse matbloggare. Tänkte reda ut begreppen en gång för alla. Resistent stärkelse är bra för de snälla bakterier som du har framförallt i tjocktarmen. Stärkelsen/ kolhydraterna bryts inte ner till glukos i tarmkanalen utan fungerar istället till de bra bakteriernas mat. Dessutom sänker det blodsockret. 

Resistent stärkelse benämns ofta som prebiotika

Du hittar resistent stärkelse/ prebiotika i: 

* Bönor, linser och ärtor. (Tillsammans med vanlig stärkelse) 

* Potatismjöl utrört i kallt vatten (får inte värmas) 

 OBS! Var försiktig i början, eftersom det är gasbildande.

Ät probiotika

Probiotika är helt enkelt ett ord för tarmarnas snälla bakterier. Om du brukar äta mycket mediciner, tex smärtstillande så har du troligen brist på detta. 

Du hittar probiotika i: 

* yoghurt eller kefir och syrade grönsaker som tex surkål. 

Viktigt är att Yoghurten/ kefiren har levande bakteriekultur. 

Och om du köper surkål, ta inte den på burk eftersom den är pastöriserad och de bra bakterierna döda. Surkål med levande bakteriekultur förvaras alltid kallt. Du hittar den i kyldisken på hälsokostaffären eller i en kyld grönsaksdisk på matbutiken.  

Värm aldrig probiotika!

Aloe Vera

Ha en aloe vera växt i ditt fönster. Den är oerhört effektiv om du skulle råka bränna dig när du jobbar i köket.

Riv en liten bit blad och smörj det kladdiga innuti direkt på huden och det brända området. Upprepa några gånger och du kommer inte ens att se ett märke. Det fungerar också på solbränna.

Använd smör!

Dom senaste åren har det kommit flera studier som visar att smör inte är farligt. Den här är från University of Cambridge. Den har aftonbladet gjort en artikel om.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18568074.ab 

Matiga tips i köket

Redningar istället för vetemjöl

 Xanthan blir tjockt vid användning och gör att tex sås lägger sig snyggt på tallriken.

Guarmjöl blir tjockt och segt vid användning, passar bra till snabbgjord sylt, eller varför inte lite kräm?

Pofiber/ Potex

Det är fiber av potatis. Sväller mycket och får glutenfritt bröd att bli luftigt.

Psylliumfrö, mald

Det används med fördel vid bakning med glutenfritt mjöl. Det gör degen tjock, seg och klibbig. Fungerar bäst tillsammans med bakpulver och bikarbonat.

Stevia

Äkta stevia köper du som koncentrat. Doseringen är svår eftersom 1 krm motsvarar ½ till 1 dl socker. MEN det lönar sig eftersom den som du hittar i vanliga mataffärer innehåller 94(!) % kolhydrater! Den är dessutom otroligt dyr. Ett kilopris på ca 1500 kr.

Redning med ägg

De mest kända såserna som är baserade på smör och ägg är bearnise och hollandaise. Ur bearnaisesåsen har det uppkommit flera varianter som fått egna namn. Den mest kända av dessa är choronsås. Det är en bearnaisesås med tomatpuré som bland annat passar till stekt eller grillat biffkött. 

Prova att göra dina egna såser med sky, smör och ägg. Det är lätt med stavmixer och du slipper onödiga tillsatser.